Gruppetto SYKKELSPORT 17-2017

starten på en 30 km nedover- bakke! 30 km på sykkel, 30 kilometer med skarpe svinger og full fart. Sykkelparadis! Men ikke for fotografen. Det går så kjapt nedover at det er vans- kelig å holde følge. Vi har vært på veien i fire timer, og foran oss ligger den siste stigningen før vi tar en skikkelig pause. Vi klatret Port de Bixauca og vi kjenner at vi snart må ta en pause. Mat og kaffe! Endelig kommer vi til Tar- bena og finner en liten kafé. Nydelig, søvnig spansk by, ikke som turiststbyene langs sjøen. Alt vi trengte. Halvveis Tostada, kaffe, noe søtt, og sports- drikk. Vi brukte mye tid i Tar- bena. For mye. Det var et deilig sted for en matbit. Fra passet kan vi fortsatt se havet, selv om vi er i et avsidesliggende område, langt inne i fjellet. Det er vilt. Det fort- setter opp og ned, mede svinger og stigninger. I bena føles nå hver kilometer. Sliten! Etter nesten seks timer nådde vi Castell de Castells.

langs veien. Dagens rute er ikke nøye planlagt. Den består som så ofte av disse korte flotte partiene vi tidligere har syklet som vi prøver å sette i sammen til en stor tur. Det er sånn vi lagde ruten til Coll de Rates 2.1. Problemet er bare det; orker vi å sykle hele turen på en dag? Calpe, Benidorm, Finestrat - vi sykle for å komme oss vekk fra biler, opp til passet Puerto de Tudons, 1.000 m.o.h. Foran oss ligger Aitana Massivet som et

ikke være her uten å sykle. Hver dag, fra morgen til kveld! Etter kun 20 minutter sykling fra benidorm på svingete veier tok veien oss opp over byen, og vi fikk et utrolig syn over byen. Med nesten 20 grader var det bortimot perfekt. På veien tilbake igjen syklet vi igjen feil, og endte på en lang slette som skulle vise seg å være en blindvei. Noe vi ikke fant ut før vi kom til slutten av den flere kilometer lange sletten. Med litt feilsykling ble det en lang dag ute på asfalten, og nå var det bare å fylle opp med mat – mye. Vi er ikke proffer så det er ikke en mesterkokk som har maten klar når vi kommer hjem til leiligheten. Det blir en tur i matbutikken. Glade og slitne kommer vi opp til leiligheten og det er bare å sette seg å fordøye middagen og den lange fine dagen. Lyset går raskt etter en slik dag. På jakt etter de perfekte veiene Alle våre ”oppdagelsesreiser” be- står av to deler. De første dagene er det leting etter de beste veiene og stedene. Vi sjekker Google maps og Strava, og analyserer rutene. De-

”Mange kjemper for å teste ut sine egne grenser - formeg er det meditasjon.”

panorama. Vi rtenker Vuelta Es- paña. Ja, det stemme! Over toppen, og nedoverbakke. Lynrask, smal vei som går seg nesten parallelt med hovedveien går det fort nedover i krappe svinger. Det er best å ikke se for mye uten- for veien. Det er kun steiner og stup. Det tok som vanlig lang tid opp, nå går det ned svært raskt. Det er heldigvis ingen trafikk i mot, så vi bruker hele veien. I bunnen av en bakke starter det

ofte en ny oppoverbakke. Vi sykler mot neste pass, Puerto de Con- frides. Et flott sted å ta bilder - ryttere sakte glir opp, og det er mange 180 grader svinger. Seks kilometer klatring og 500 meter opp, og den siste stigningen er 7%. Overraskende, men det føles bra. Oppe på toppen 1.000 m.o.h. venter belønningen med kalde drikker, og

For å rekke å gjennomføre hele turen fant vi en snarvei på kartet. Vi fikk høre at det ikke var asfalt hele veien, men vi tok heldigvis sjansen, og det var fantastisk med blomstrende mandeltrær. Den smale, svingete veien hadde deler med grusdekke, men det gikk bra.

retter er det bare å prøve å finne dem uten å sykle seg helt bort. Vi er alltid på leting etter en flott tur. Men hva er flott tur? For oss er det et sted hvor du glemmer pulsbelte og wattmåler. Det er ikke veier det er om å gjøre å sykle raskest mulig. Det er heller svinger, spennende stigninger og hellinger, og kanskje det viktigste - de vakre omgivelsene

Vi syklet gjennommange sjarmerende landsbyer. Nede fra fjellene og der ligger et fris- tende Middelhav.

Det passet bra med litt rolig tempo nå som beina verket.