Gruppetto SYKKELSPORT 3-2014

HENRIK OFTEDAL triatlonproff

Grimstad, og påfølgende dag var jeg så sår i baken at jeg sto oppreist på pedalene i de første 30 minuttene. Når beina ikke bar meg lenger satte jeg meg ned på mine blodige gnagsår og hadde det mindre bra. Til tross for dette fullførte jeg alle tre etappene og begynte å få lyst på mer.

hadde prestert meget bra i Norseman Xtreme, at jeg ble trigget og ville legge grunnlaget for egen deltakelse. Det så jeg på som spennende. Det var noe jeg ville teste ut. Ikke for å vinne, men for å være med på noe så spektakulært og enda mer utfordrende enn Birken-trippelen. Jeg be- stemte meg en uke etter Norseman 2008. I 2009 er også jeg med på råkjøret. Det som fasinerte var nettopp det Norseman er. Noe helt sykt ekstremt. En helvetes lang svømmetur på 3,8 km grytidlig på morgenen, sykkeletappe 180 kmmed lange og bratte stigninger omgitt av fjell, og som avslutning en fullmaraton (42,2 km) fra Rukan på 303 moh. til Gau- statoppen på 1883 moh. Helt sinnsykt etter min mening, men for et eventyr det ville være å fullføre. Det blir med den ene gangen og ferdig med det, tenkte jeg da. Det ble som planlagt i 2009, men også i 2010 og 2012. «Hvert sekund tenker jeg på hvordan bli bedre for å tjene ti sekunder på 10 timers kon- kurransevarighet!» Jeg kunne bare ikke gi meg, for etter over- raskende 2. plass bare tre minutter bak vinneren i min første Norseman, vant jeg hele dritten i 2010. Jeg var 30 minutter fra løyperekorden til svenske Björn Anders- son (10.30.09 timer). Nå ble plutselig det et mål for meg å banke svensken. Det var da hardkjøret begynte for alvor, flirer Henrik - i dag yrkesaktiv triatlonutøver med mål om å delta i Ironman på Hawai, og å kjempe likt eller være bedre enn verdens beste i sporten. Ekstremt og gøy når formen er der Uttrykket «blodsmak i munnen» er et kjent fenomen for Henrik Oftedal, tidligere syk- lende trener i Rye-ekspressen og rekordholder i Isklar Norseman Xtreme. Henrik som har syklet Styrkeprøven seks ganger før årets sesong, tok over trenerrollen i SK-Ryes «hurtigtog» etter 2011-sesongen, med målsetning om at laget skulle vinne tilbake Styrkeprøven-rekorden på 12.51.04 på de 54 milene fra Trondheim til Oslo. Til det har motvind og regnvær i de siste årene gjort oppgaven umulig for Rye- gutta og andre konkurrerende lag. I årets

fremme å tok føringer underveis over fjellet. De skylte hele tiden på at de var slitne og jeg ble fartsholderen. Når vi så kom til finalen like før Ballettbakken, kom de uthvilte med mer igjen å kjøre med enn meg. Slike episoder brukte jeg mye krefter på å irritere meg over.

Henrik var raskeste rytter på de 18milene under Norseman 2012. Han utklasset også tidligere proffsyklist og Norseman-vinner Rune Høydahl med nesten ni minutter.

Svømmegrenen er første øvelse i triathlon, etterfulgt av sykling og løping. Oftedal har sin svakeste øvelse i svømmingen.

Ble butikkeier Det var også på denne tiden jeg sammen med kolleger dro i gang Foss Sport på Strømmen. Det ble mye jobbing og jeg måtte stunttrene. Impulsive, korte og hektiske turer kjentes i kroppen, men jeg fikk bra resultater. Jeg ville tilbake til Birkebeinerrittet, men da som rytter i eliteklassen. Etter flere tidligere år i de aldersbestemte klassene gikk jeg lei av alle de som aldri var

I 2007 ble Henrik 14. mann i eliteklassen uten de helt store ambisjoner. Året etter perset han med 2.49.17. Litt av og på Når jeg er på i idretten bruker jeg meg til de grader, men jeg har ikke alltid vært disiplinert. Er en litt sånn jo-jo-type som kommer og går. Det var først når jeg leste om Rune Høydahl, Lars Petter Stormo og landeveisproff Lars Petter Nordhaug som