NyttBoende Kalmar #2

Endicott Arm Dawes Glacier

I SAMARBETE MED BÄCKMAN & BERG

-KRYSSNING

Jag har länge velat åka till Alaska och i slutet av april drog jag iväg med ett litet gäng kunder för en Alaska-kryssning.

T EXT & FOTO: ANNA BÄCKMAN, BÄCKMAN & BERG

Vancover hamn

Vi startade resan med en övernattning i mysiga Vancouver, som ligger i västra Kanada och just nu är världens femte grönaste stad. ”En storstad i na- turen”– det märks. Överallt inne i stan är det träd och fina buskar, på balkonger, på tak och i väg- hörn. Vancouver är för övrigt Nordamerikas tredje största centrum för filmproduktion efter Los An- geles och New York. För att se det mesta av staden åkte vi en hop on hop off-buss. Det är det bästa sättet att se det man ”ska se” på ett nytt ställe. Man går av där det passar ens intresse helt enkelt. Efter ett dygn i Vancouver klev vi ombord på vårt hem för den närmaste veckan, QUANTUM OF THE SEAS. Fartyget tar lite drygt 4000 passagerare, vilket vi kallar ett medelstort fartyg.

för ett par timmars vandring i en nationalpark som var en del av världens (!) största regnskog. Omgivningen var som hämtat ur “Bland tomtar och troll”. Nästa stopp var Sitka. Här hade vi inget bokat utan tog en shuttlebuss in till city. Att bara gå och strosa i denna High Chaparall- liknande stad var så mysigt. Vi satte oss i solen och njöt av god mat och dryck. Dagen efter gick vi igenom Endicott Arm & Daws Glacier tidigt på morgonen och såg solen gå upp över bergstopparna, vilket påminde om de norska fjordarna. Fantastiskt vackert!

tur med vädret. Guiden berättade att i Junea finns två väder; kallt och skitkallt! Vi hade 23 grader och sol. Lyckan var ännu mer total när vi såg tre glaci- ärer, ett tiotal valar och tre sjölejon. Och att bara se alla berg i bakgrunden…. Magiskt! Sista stoppet på kryssningen var Victoria i den ka- nadensiska provinsen British Columbia. Victoria är en stor turistdestination med mer än 3,6 miljoner besökare per år. Vi hade bokat en guidad cykeltur här, ett perfekt sätt att se staden på. Efter en veckas kryssning var det dags att kliva av i Seattle där vi stannade i tre dagar innan vi flög hemåt igen. En riktigt bra resa med en härlig mix av storstad, djur och natur.

Senare samma dag kom vi fram till Alaskas sista stopp, Junea. Detta är Alaskas huvudstad och ligger ungefär på sam- ma breddgrad som Norr- köping. Här hade vi bo- kat en båttur för att för- söka se valar och någon glaciär. Även här hade vi

Efter ett dygn till havs kom vi fram till första stoppet, Ketchikan. Ket- chikan är Alaskas sjätte största stad till folkmängden. Vi vaknade upp till sol och blå himmel, vilket tydligen var en ovanlighet. Vår guide berättade att det annars är 65% regn här och endast 5% chans till sol. Här hade vi förbokat en hike