Reflet_2013_02_07

Vol. 27, No 35 • EMBRUN • FEBRUARY 7 FÉVRIER 2013 • 20 pages

ST-ISIDORE 613-524-2079 1-800-465-4927

PERTH KINGSTON KAZABAZUA, QC

LA FROMAGERIE ST-ALBERT RENAÎTRA DE SES CENDRES

Un incendie qui s’est déclaré à la Fromagerie St-Albert dimanche matin vers 9h45 s’est rapidement propagé à l’ensemble du complexe comme en fait foi cette photo croquée vers 11h30. Le lendemain, il ne restait presque plus rien comme le démontre la photo à droite. En quelques heures seulement, une des plus vieilles coopératives franco-ontariennes, véritable moteur économique de la région, s’est envolée en fumée. Malgré tout, la direction a annoncé dès le lendemain qu’elle avait déjà amorcé le processus de reconstruction. À lire en pages 2 et 3.

DRBFINANCIAL & Income Tax Preparation Dominic R. Bélanger Tél. 613 764-4457

Municipalité de RUSSELL Township page 4

TESSIER TEAM Knowledge. Advertising. Communication. Results.

Office. 613.443.4300 785 Notre-Dame, Embrun ON TESSIERTEAM.CA

MAGGIE TESSIER Broker of Record

EXIT REALTY MATRIX, BROKERAGE

Join us on Facebook

Embrun Quality built Melanie Construction with 3 bedroom & 2 bathroom. Great family neighbourhood! Limoges OPEN HOUSE SUNDAY 2-4 Fantastic 3 bed, 3 bath on cul-de-sac is perfect for your family!

Embrun Quality built Melanie Construction with 3 bedroom & 2 bathroom. Great family neighbourhood! Vars This 3 bed, 1 bath century home oozes cha m!

Embrun Quality built Melanie Construction with 3 bedroom & 2 bathroom. Great family neighbourhood! Embrun Prideofownershipshows inthisfabulous 4bed,2 athfa ilyhome indesirable neighbourhood.

Embrun Quality built Melanie Construction with 3 bedroom & 2 bathroom. Great family neighbourhood! Limoges Upgrades too num rous to list in this terrific 3 bed, 3 bath family home!

Limoges

Embrun Quality built Melanie Construction with 3 bedroom & 2 bathroom. Great family neighbourhood! li ilt tow home with spacious living area! 4 stainless steel appliances! Sure to impress!

facebook.com/TheTessierTeam

 gŏđŏ

editionap.ca

Fromagerie : la reconstruction commence

«Pendant ce temps, les employés pourront recevoir de l’aide de l’assurance-emploi. Je sais que certains devront quitter parce qu’ils ont des obligations familiales à honorer. Mais j’espère du fond du cœur qu’ils nous reviendront. On ne veut pas les perdre.» Il n’est pas rare, à la fromagerie, de voir des familles dont c’est la cinquième généra- tion qui travaillent dans cette importante industrie de l’Est ontarien, a-t-il précisé. Le directeur général rassure que les employés recevront leur plein salaire pendant encore quelque trois mois. «Nous avons une bonne police d’assurance et je suis en communica- tion constante avec mes assureurs.» Pour sa part, la ministre Madeleine Meil- leur estime que c’est une vraie tragédie. « Je suis ici pour apporter mon soutien à la communauté qui vit un vrai deuil. », a-t-elle déclarée. M. Ouimet ne baisse pas les bras et as- sure que le Festival de La Curd, événement emblématique de St-Albert qui a lieu tous les étés à St-Albert depuis 1994, aura bel et bien lieu en 2013. «La Curd sera là, et encore plus forte! Il y aura un gros party», s’est-il exclamé. Une campagne de solidarité pour la Fro- magerie de St-Albert, Solidaire pour St-Al- bert!, a été lancée par le Festival de la Curd qui fêtera ses 20 ans l’été prochain. Les in- ternautes peuvent aller sur le site Facebook du Festival pour prendre connaissance de ce mouvement de solidarité. Le Reflet/The News a appris que des al- liances stratégiques ont été conclues avec d’autres entreprises fromagères, ce qui permettra de fabriquer, sous licence et su- pervision étroite des maîtres fromagers, la recette originale du fromage en grains St- Albert. Rappelons également que le réseau de distribution et les camions de livraison n’ont pas été endommagés par le brasier. L’approvisionnement des détaillants pourra donc se faire dès que la production repren- dra. Avertissement du Bureau de santé Mardi, le Bureau de Santé de l’Est onta- rien a émis un avertissement concernant l’utilisation de l’eau. Le médecin hygiéniste et directeur général du Bureau de Santé, Paul Roumeliotis, est clair : «Nous craignons que l’eau n’ait été contaminée par le feu qui contient des contaminants. Les pompiers ont arrosé pendant 12 heures et l’eau s’est infiltrée dans la terre pour aller naturelle- ment dans les puits que les habitants uti- lisent.» M. Roumeliotis attendait les résul- tats afin de voir quels sont les produits qui se seraient infiltrés dans l’eau et s’il y en a. Les résidents de St-Albert ne peuvent donc utiliser l’eau de quelque manière que ce soit, évitant tout contact prolongé, jusqu’à nouvel ordre.

ANNIE LAFORTUNE annie.lafortune@eap.on.ca

ST-ALBERT | «La Fromagerie St-Albert sera reconstruite ici, chez elle, je vous l’assure!» C’est en ces termes que s’est exprimé le di- recteur général de l’usine, Réjean Ouimet, au lendemain de l’incendie qui a complè- tement ravagé les installations de l’insti- tution coopérative. Rappelons que la Fromagerie St-Albert a été la proie d’un incendie majeur dimanche matin dernier. Le feu se serait déclaré vers 9h45, peu après l’ouverture du magasin. Tout au cours de la journée et de la nuit, des pompiers de St-Albert, appuyés de col- lègues de plusieurs services des incendies de la région, tentaient de combattre l’élé- ment destructeur. On pouvait apercevoir une épaisse fumée à plusieurs kilomètres à la ronde. Lundi matin, ce n’était malheureusement plus que des ruines qui restaient de cette institution coopérative qui a été fondée en 1894. Heureusement, le feu n’a fait aucune victime. On estime que les pertes se situeraient entre 22 à 25 M $ au total. À cela s’ajoute 120 personnes qui se retrouvent sans travail et qui sont dans l’attente de connaître les développements quant à leur avenir pro- fessionnel et ceux de la fromagerie. On ne connaît toujours pas les causes de l’incendie mais une enquête devrait être

Photo Annie Lafortune

En conférence de presse, lundi midi, le directeur général de la Fromagerie St-Albert, Réjean Ouimet (au centre), a déclaré que la reconstruction commencera le plus rapi- dement possible et devrait prendre un peu moins d’un an. Il est entouré, ci-dessus, de la ministre Madeleine Meilleur et du maire de La Nation, François St-Amour.

faite afin de déterminer l’origine du sinistre. Ron McDonald, livreur depuis 16 ans pour Villeneuve Tank Lines, était venu chercher dimanche dernier sa cargaison à la froma- gerie pour ensuite la livrer à Winchester. «Cinq minutes après mon départ, la froma- gerie flambait. C’est dur à accepter, surtout quand on s’est fait des amis pendant toutes ces années. Je ne sais vraiment pas ce qu’il adviendra de tous ces gens», a-t-il dit. Le Reflet-The News a également rencontré deux personnes qui travaillaient à la froma- gerie depuis plusieurs années. Steve Blais, livreur, et Manon Quesnel, aux comptes recevables de l’entreprise centenaire, s’expriment : «Ça frappe fort les émotions. C’est exactement comme si on avait perdu quelqu’un de très cher. Là, on est totale-

ment dans l’inconnu», ont-il dit en chœur des larmes plein les yeux. Une conférence de presse, qui a eu lieu lundi midi et à laquelle assistaient, entre autres, le maire de La Nation, François St- Amour, Madeleine Meilleur, ministre de la Sécurité communautaire et des Services correctionnels et le directeur général de la Fromagerie St-Albert, Réjean Ouimet, a per- mis de faire le point sur la situation. «C’est extrêmement douloureux comme événement, a déclaré M. Ouimet, le cœur serré et retenant difficilement ses émotions. La fromagerie, c’est une histoire de famille. On était une famille ici. C’est toute l’histoire de notre industrie qui est partie en fumée. Les photos, les papiers, tout. L’histoire est

Photo Annie Lafortune

perdue et ne pourra jamais être retrouvée. Cela a un gros impact psychologique.» M. Ouimet a cependant tenu à rassurer les journalistes qui étaient sur place que la fromagerie continuera ses opérations grâce à l’usine Mirabel qu’elle possède à St-Jérôme, au Québec. Une quinzaine d’em- ployés y travailleront. «Nous continuerons, en moins gros, mais nous continuerons», explique M. Ouimet qui a reçu des appels de soutien de la compagnie Kraft Canada et des fermes laitières de toute la région de Prescott-Russell. M. Ouimet estime que la reconstruction, qui commencera le plus rapidement pos- sible, devrait prendre un peumoins d’un an. Steve Blais et Manon Quesnel travaillent tous deux à la Fromagerie

Appelez moi aujourd’hui pour un rendez-vous 1-800-667-6153 Sans frais

PLAZA LAROSE 2115, rue Laval, Bourget, ON K0A 1E0

 gŏđŏ

editionap.ca

Fromagerie : une riche histoire de 118 ans

que le fromage reste sur les tablettes de l’entrepôt à la suite de la chute du marché. Au cours des années 1960, on assiste au perfectionnement de la fromagerie. Le chif- fre d’affaires et les assemblées annuelles deviennent des moments de renouvel- lement et de perfectionnement des pro- ducteurs laitiers. On modernise également le matériel (bassin en acier inoxydable, deux presses automatiques, un compres- seur, un clarificateur et un moulin à couper le caillé en grains). Les défis se multiplient au cours des an- nées 1970. Le contrôle du lait par la Ré- gie ontarienne de mise en marché du lait (OMMB) oblige la coopérative à de nou- veaux ajustements. La coopérative réagit en devenant plus sélective avec ses membres. La fromagerie accède à une certaine recon- naissance dans les années 1980. Les années 1990 s’amorcent sur les chapeaux de roues avec un chiffre d’affaires de 11 797 794 $.

Et c’est en 1995 que Réjean Ouimet ac- cède à la direction générale de la Fromag- erie St-Albert. Les années qui suivront se- ront marquées par une automatisation plus

poussée dans la fabrication du fromage. La fromagerie traitait 25 millions de litres de lait par an et vendait 2,5 millions de kilos de fromage par année.

ANNIE LAFORTUNE annie.lafortune@eap.on.ca

ST-ALBERT l Forte de ses 118 ans de présence, la Fromagerie St-Albert a irré- médiablement marqué la vie de la com- munauté. Et le sinistre aura marqué, d’une toute autre manière, les esprits des habi- tants de ce village. C’est le 8 janvier 1894 que Louis Génier, prend les commandes de ce qui deviendra, avec les années, une véritable institution. Les années 1950 marquent un épisode dans l’histoire de la fromagerie. La construction d’une laiterie administrative est officielle- ment terminée en juin 1950. Les débuts sont pénibles, point de vue économique, mais cette centralisation crée malgré tout de nouveaux emplois. La caséine est utili- sée comme solution pour compenser le fait

Photo Annie Lafortune

«La fromagerie, c’est une histoire de famille. On était une famille ici. C’est toute l’his- toire de notre industrie qui est partie en fumée. Les photos, les papiers, tout.» - Réjean Ouimet, directeur général de la Fromagerie

LOOKING VERY FORWARD TO SERVING EVERYONE FOR OUR 2 ND YEAR!

RUSSELL, ONTARIO

WE MAKE TAXES PAINLE$$ INSTANT CASH BACK, MAXIMUM REFUND GUARANTEE! YEAR ROUND AUDIT ASSISTANCE Now once again open full time, please call 613-445-1616 or visit the office for hours of operation.

Photo François Legault

92B MILL STREET, RUSSELL, ON. Site of former Warner public library. PLEASE CALL 613-445-1616 Ask for Chris, Dave, Heidi, Jocelyn or Robert (Our Farm Tax Specialist)

On pouvait voir une épaisse fumée à des kilomètres à la ronde.

Le meilleur contenu francophone, sélectionné pour vous.

LE GRAND DÉBROUILLAGE JUSQU’AU 28 FÉVRIER

FAITES DÉCOUVRIR TV5 À UN AMI.

Courez la chance de gagner un téléviseur intelligent. * lemeilleurcontenufrancophone.ca

* Certaines conditions s’appliquent.

 gŏđŏ

editionap.ca

UCDSB files labour complaint against elementary teachers

The UCDSB filed a complaint with the Ontario Labour Relations Board last week claiming the Elementary Teachers Federation of Ontario, in its protest of the provincial government’s Bill 115, is counseling unlawful strike activities. The controversial bill was repealed by the Liberal government last week, but themove has been regarded as largely symbolic

because the contracts imposed on teachers under the legislation remain in place. The application to the labour relations board, which was filed in conjunction with Trillium Lakelands District School Board north of Peterborough, was heard by the labour relations board Friday morning in Toronto. A lawyer for the teachers had requested the OLRB delay its hearing until Wednesday, but the OLRB chair dismissed that request and the hearing began as scheduled, according to a release from the UCDSB.à The UCDSB, along with TLDSB, is arguing the ETFO’s forced withdrawal of teachers from extra-curricular activities interferes with the normal activities of the school

boards, their schools, and school programs. “We have gathered written evidence that we believe supports our position to the OLRB,” said UCDSB Chair Greg Pietersma prior to Friday’s hearing. “The actions of the ETFO local chapter and provincial representatives are affecting students, classroom and school activities, as well as relations between staff members and are seriously undermining public confidence,” he said. “Many of our elementary teachers want to participate in activities they have traditionally been involved in,”said Pietersma.“These activities have always been part of the overall school experience for all members of the school community including students and staff.”

GREG KIELEC greg.kielec@eap.on.ca

The Upper Canada District School Board should learn this week if the withdrawal of extra-curricular services by its elementary teachers amounts to illegal strike activity.

On fête la 100 e journée d’école

Attention : des fraudeurs usurpent le nom de Valoris Les gens sont avertis que des suspects font du porte-à-porte et prétendent qu’ils recueillent des dons pour Valoris pour enfants et adultes de Prescott-Russell. « Il s’agit d’une escroquerie », affirme l’agence. « Valoris pour enfants et adultes de Prescott-Russell est un organisme à but non lucratif et nous condamnons ce genre d’agissement qui porte atteinte à notre intégrité. Dans notre organisme, la FondationValoris gère les collectes de fonds dans le cadre de leurs activités, mais ne fait jamais du porte-à-porte ». Valoris rappelle aux gens d’être vigilants et sollicite votre collaboration pour signaler toute information sur les suspects impliqués dans ces fraudes, et ce, afin de mettre fin à ces manœuvres. Pour des renseignements supplémentaires : 1 800 675-6168 ou par courriel à communications@valorispr.ca.

Photo soumise

Les élèves de l’École publique catholique Embrun ont participé à plusieurs activités pour souligner la 100e journée d’école. En effet, ils ont, entre autres, compté jusqu’à 100, lu 100mots, confectionné des lunettes en forme de 100, fabriqué un chapeau de 100, un bricolage rigolo les représentant à l’âge de 100 ans.

VOS NOUVELLES MUNICIPALES

YOUR MUNICIPAL NEWS

APPEL D’OFFRES

CALL FOR TENDERS

La Municipalité de Russell tiendra une soirée d’inscription pour son programme Nouvelles Frontières qui vise OHVDGROHVFHQWVHWMHXQHVDGXOWHVD\DQWXQHGÂÚFLHQFHLQWHOOHFWXHOOH8QHVÂULHGoDFWLYLWÂVVSRUWLYHVWHOOHVOH EDVNHWEDOOVRFFHUKRFNH\EDOOHHWLQYLWÂVVSÂFLDX[VHURQWGHODSDUWLH LE 12 FÉVRIER, 2013 - DE 18H30 À 20H30 (Salle Gaston Patenaude, 717 rue Notre- Dame, Embrun) PRIX: 120$ par participant [Chèque ou argent comptant seulement] RENSEIGNEMENTS: Phil Surgeson 613-443-1386 INSCRIPTION - PROGRAMME NOUVELLES FRONTIÈRES ERRATUM - CALENDRIER ANNUEL COLLECTE D’ORDURES MÉNAGÈRES -JOUR DE LA FAMILLE 3RXUSOXVGHUHQVHLJQHPHQWVVXUOoDSSHOGoRIIUHV3:YHXLOOH]FRPPXQLTXHUDYHF0Richard Sarazin par téléphone: (613) 443-5078 poste 223 ou par courriel: ULFKDUGVDUD]LQ#UXVVHOOFD LES PLUS BASSES OU TOUTES AUTRES SOUMISSIONS NE SERONT PAS NÉCESSAIREMENT ACCEPTÉES. /HV VRXPLVVLRQV GRLYHQW ÃWUH GÂSRVÂHV DX FRPSWRLU GHV 6HUYLFHV  UXH 1RWUH'DPH (PEUXQ 21 /HV VRXPLVVLRQV UHÀXHV DSUÁV OoKHXUH GH FOÍWXUH QH VHURQW SDV DFFHSWÂHV ,O LQFRPEH DX VRXPLVVLRQQDLUH GH VoDVVXUHUTXHOoRIIUHHVWUHÀXHGDQVOoHPSODFHPHQWDSSURSULÂHWFHDYDQWOoKHXUHGHIHUPHWXUH 9(8,//(=127(548(OHFRQJÂSRXU/$-2851¢('(/$)$0,//( en Ontario aura lieu le 18 février HWQRQOHIÂYULHUWHOTXoLQGLTXÂGDQVOHFDOHQGULHU $LQVL/$&2//(&7('(625'85(60¢1$*¡5(66(5$5(3257¢('85$17/$6(0$,1( '8)¢95,(5(7121'8)¢95,(5 REMPLACEMENT DES AMPOULES DE LUMIÈRES DE RUE Vous avez remarqué qu’une ampoule de lumière de rue ne fonctionne pas dans votre voisinage? 9HXLOOH] VYS DYLVHU 0PH 0DQRQ %DELQ SDU FRXUULHO PDQRQEDELQ#UXVVHOOFD ou par téléphone au SRVWHHQLGHQWLÚDQWYRWUHQRPDGUHVVHDGUHVVHGHODOXPLÁUHGÂIHFWXHXVHHWRX SRLQWGHUHSÁUH0HUFLGHYRWUHFROODERUDWLRQ '(66280,66,216&$&+(7¢(6HWFODLUHPHQWLGHQWLÚÂHVp0XQLFLSDOLWÂGH5XVVHOODYHFOHQXPÂURGH OoDSSHOGoRIIUHVELHQLGHQWLÚÂqVHURQWDFFHSWÂHVSRXUOHGRVVLHUVXLYDQW PW 2013-01: CAMION DIESEL CHASSE NEIGE ÉPANDEUR DE CALCIUM AVEC BOITE TYPE-U Les formulaires de soumissions contenant les informations pertinentes à l’appel d’offres PW2013-01 sont disponibles au bureau de la Municipalité de Russell, situé 717, Notre-Dame Street, Embrun, Ontario, à compter du mercredi 6 février 2013 SHQGDQWOHVKHXUHVGoRXYHUWXUHGHK¹K FERMETURE ET OUVERTURE PUBLIQUE DE LA SOUMISSION PW2013-01: 10h, heure locale, le mercredi le 27 février, 2013

7KH7RZQVKLSRI5XVVHOOZLOOKROGDUHJLVWUDWLRQQLJKWIRULWV1(:)5217,(56SURJUDP7KLVSURJUDPLVDLPHGDW \RXWKDQG\RXQJDGXOWVZLWKGHYHORSPHQWDOGLVDELOLWLHV$YDULHW\RIVSRUWVVXFKDVEDVNHWEDOOVRFFHUEDOOKRFNH\ DVZHOODVVSHFLDOJXHVWVZLOOWDNHSODFH FEBRUARY 12, 2013 - FROM 6:30PM TO 8:30 PM *DVWRQ3DWHQDXGH+DOO1RWUH'DPH6W(PEUXQ COST: $120 per participant [Cheque or cash only] ,1)250$7,213KLO6XUJHVRQ ERRATUM - ANNUAL CALENDAR WASTE COLLECTION - FAMILY DAY 3/($6(%($'9,6('WKDWWKH217$5,2)$0,/<'$<LVRQ)HEUXDU\DQGQRWRQWKH th as LQGLFDWHGLQWKHFDOHQGDU Therefore, THE '(/$<(':$67(&2//(&7,21:,//7$.(3/$&('85,1*7+(:((.2) )(%58$5<$1'127)(%58$5< TH 

717 rue Notre-Dame St. Embrun ON, K0A 1W1 tel: 613-443-3066 info@russell.ca REGARDEZ NOS RÉUNIONS DE CONSEIL SUR LE WEB...Watch our council meetings on the web - WWW.RUSSELL.CA

 gŏđŏ

editionap.ca

Russell mayor wants sit-down session with school board

has a “D” rating with the South Nation Conservation Authority (SNC) over the lack of natural tree cover in the municipality. The SNC’s latest survey of the township indicated it has 12 per cent natural tree cover compared to the estimated 30 per cent minimum needed for a sustainable urban woodland environment. Mayor St-Pierre told council he is trying to arrange for an informal meeting with the UCDSB to determine if there is a compromise option possible to resolve the situation.

residential use. First the district has to have the lands rezoned from Institutional to Residential. The ministry regulations also require the UCDSB to offer first chance at acquiring the two lots to any of the other school districts operating in Russell Township, to the municipality itself, and to either the provincial or federal governments. If none of those parties express interest in the land, then the UCDSB can go ahead with requests for “third-party outside sale” offers. Jacqueline Wyss, representing Craig Street homeowners opposed to the sale of the land, expressed concern that residential development means cutting down the existing four dozen mature trees on the wooded lots and further reducing Russell Township’s natural tree cover. “There are people who think this land would bemore beneficial to the community as it is,”Wyss said, adding that it could serve as an outdoor nature lab for the school’s science classes. The UCDSB has offered $3200 in lieu of parkland space under the municipal regulations for rezoning applications. The money would go towards planting 2100 seedlings elsewhere in the township and the school district has also offered to help support a local treeplanting project to replace any trees cut down on the two lots at the rate of three seedlings for one tree. Wyss expressed appreciation for the offer but noted that it does not suit the neighbourhood’s needs for shade trees.

“Cutting them down and planting three, even three little ones (each), is not the same thing,” she said. “Every tree counts.” Coun. Craig Cullen also expressed disappointment about the school district’s treeplanting offer. “Planting trees five miles away doesn’t improve quality of life in the (original) neighbourhood,” he said. Cindy Saucier of the township’s environmental advisory committee, told council that Russell Township already

GREGGCHAMBERLAIN gregg.chamberlain@eap.on.ca

RUSSELL | The future for some land near the Russell Public School is a focus for concern. The school district wants to sell the land for possible residential development while neighbouring residents want it left as is for the sake of the trees. Russell Township Mayor Jean-Paul St- Pierre wants to have a meeting with officials from the Upper Canada District School Board (UCDSB) to see if there is a possible compromise solution to the situation. “I think there are other options here I would like to pursue,” said Mayor St-Pierre during township council’s Feb. 4 committee of the whole session. Council listened to delegations from the school district and Craig Street area residents. Both sides had already stated their positions during a past meeting of council’s planning advisory committee. Both the committee and the municipal planning department provided reports of their findings on the subject. The UCDSB is going through a process allowed under Ontario’s Education Act for disposal of property deemed“surplus to the needs of the school district.” Two wooded lots that are part of the Russell Public School site are classified as surplus and the UCDSB wants to offer them for sale for potential

a conclu que le cas en était un d’offense criminelle. L’étudiant, âgé de 16 ans, devra comparaître à la cour de l’Orignal. Un mois chargé pour la PPO ANNIE LAFORTUNE ANNIE.LAFORTUNE@EAP.ON.CA

Dans la semaine du 21 janvier dernier, la Police Provinciale de l’Ontario (PPO) a enregistré 22 collisions dans la région. De ces accidents, un véhicule de transport étudiant a été accidenté à Russell, sur l’avenue Parkland. Un étudiant a été légèrement blessé et le conducteur fautif s’en est tiré avec une sévère contravention. Drogue à l’école Le 23 janvier dernier, le Constable Dimov a répondu à un appel concernant une affaire de drogue à l’École secondaire catholique Embrun. La direction de l’école a avisé la police qu’un étudiant avait été pris avec de la drogue sur lui. L’officier dépêché sur les lieux a procédé à une enquête et en

Suivez- nous sur...

Le Reflet-The News Le Carillon-Tribune-Express Le journal Vision newspaper Journaux L’Argenteuil et Tribune Express QC

Quelleest la raison#1pourchoisiruneécolecatholique de langue française? Voir lavidéoàwww.cacestmoi.ca!

g ŏđŏ 

communautaire Le lien community link The CASSELMAN Le Club de Danse de Casselman vous invite à son souper-danse de la St-Valen- tin, le vendredi 8 février, au Chevaliers de Colomb, 653, rue St-Isidore. Réservation avant le 6 février. Guylaine, 613-764-5218 ou Gisèle, 613-764-5559 Souper fèves au lard et macaroni à la salle des Chevaliers de Colomb de Cassel- man, Février 15 à 17h. Pour Informations Garry 613-764-5676 CRYSLER Crysler Winter Carnaval presents an evening with Yuk Yuk’s Saturday, Febru- ary 16th. Tickets can be purchased at the Crysler Home Centre or 613-987-246. CURRAN Le club de l’Amitié de Curran organise un voyage à l’hôtel du Parc Orford, Mont Orford Québec, du 17 au 19 février. Pour information et réservation Edgar, 613- 673-5069. EMBRUN Le Club Optimiste et les Chevaliers de Colomb d’Embrun vous invitent à une fondue chinoise bœuf et poulet, suivie d’une danse, à l’occasion de la St-Valentin, le samedi 9 février. Les profits iront à la fondation Alexanne Courville, (Alexanne souffre du syndrome de Wolf-Hirschorn). Jean-Yves, 613-443-5298, Armand, 613- 764-5534, salle des Chevaliers, 613-443- 6301. Le Club Optimiste d’Embrun organise une Journée de glissades en tubes à St- Sauveur, le lundi 18 février. Départ en au- tobus du centre récréatif Embrun à 8h et retour vers 17h30. Information ou réser- vations Julie, 613-443-5352. Souper de fèves au lard, macaroni et pâté chinois, organisé par les Chevaliers de Colomb, le vendredi 8 février à 17h, au 5, rue Forget, Embrun. LIMOGES La prochaine réunion du Comité des ci- toyens de Limoges aura lieue à 19h, le 12 février, au Pavillon, 45 Rue des Bénévoles. MARIONVILLE Souper bénéfice le vendredi 8 février à 17h30, au centre communautaire de Mar- ionville. Les profits seront remis à la fonda- tionTristan Schrader (atteint de lamaladie de HIrshsprung). Info Julie, 613-445-1225 Foire d’artisanat le vendredi 8 février, à 14h, au centre communautaire de Mari- onville. Information Julie, 613-445-1225 ST-ALBERT Soirée St-Valentin le samedi 16 février, à 20h, au Centre communautaire de St-Al- bert, au bénéfice de la Paroisse St-Albert, organisée conjointement par les Cheva- liers de Colomb et la Paroisse. Billets dis- ponibles à la Caisse populaire Nouvel-Ho- rizon, la Fromagerie, au marché St-Albert et le presbytère. Info Liliane 613-987-2044

editionap.ca

L’Est ontarien veut attirer les immigrants francophones

et Richmond Hill. Montréal étant l’enfant pauvre, d’après le directeur du centre des études municipales, puisqu’elle attire une forte proportion d’immigrés, mais nombreux sont ceux qui désertent cette ville québécoise. Il a été clairement dit qu’un système d’immigration plus intelligent doit répondre aux besoins actuels et à plus long terme en matière de main-d’œuvre et la classe économique de l’immigration doit rester prioritaire pour le Canada puisque la croissance de la population décroît à vive allure. Selon Statistique Canada, la majorité des immigrants francophones, soit 70 p. 100, se concentrent en Ontario. Les deux tiers de langue française vivent dans trois villes urbaines importantes, soit Toronto, Ottawa et Vancouver. Ottawa tire profit d’un secteur public solide et hautement qualifié. Il est clair que l’immigration ne sera pas assez pour combler la perte de vitesse de la démographie canadienne. À cela, le Canada devra également repenser à réembaucher les Canadiens de 60 ans et plus qui désirent poursuivre leurs activités et desquels les entreprises peuvent profiter d’une solide expérience. Ces deux réalités sont pratiquement inséparables. Toujours selon Statistique Canada, le Canada est en pleine transformation démographique et les projections confirment que la proportion de la population âgée de 60 ans et plus se multipliera et passera d’environ un cinquième de la population canadienne en 2013 à un tiers d’ici les années 2020. D’où l’importance à donner à l’immigration. «Il faut instaurer une reconnaissance de diplôme pour les futurs immigrants, et le Canada a l’opportunité de prendre les devants. Ne pas attendre de voir ce que les autres pays vont faire est une voie vers l’excellence. L’immigration est utile et le Canada doit innover car nos besoins vont être criants très bientôt», a tenu à souligner M. Lefebvre. Vars Octogone Club are optimists

sonnette d’alarme. « L’immigration, c’est l’avenir dupays dans son ensemble, a-t-il dit. La croissance du pays va considérablement ralentird’ici 2030si onn’ouvrepasnosportes aux immigrants. » Le maire Levac a rappelé l’importance d’attirer une main-d’œuvre étrangère dans la région et souhaite que d’autres municipalités emboîtent le pas. Peu d’immigrants francophones ont choisi, entre 2001 et 2006, de s’établir dans les Comtés unis puisqu’ils ne sont que 65 de langue maternelle française à s’y être installés.CommelementionnaitM.Lefebvre, les municipalités canadiennes doivent repenser leur mode de gouvernance. «Si les États-Unis se lancent dans l’ouverture aux immigrants, on va avoir du travail et énormément de concurrence», a insisté M. Lefebvre. Ce dernier rappelle que depuis les 30 dernières années, l’Inde et la Chine ont été les plus grands fournisseurs d’immigrants. Le bassin pourrait par contre tranquillement diminuer et les futurs immigrants pourront avoir l’embarras du choix parce qu’ils auront justement beaucoup de choix. «Si le Canada ne fait pas ses devoirs, explique M. Lefebvre, la future main-d’œuvre nous passera sous le nez. Les pays vont se les arracher.» Pour le moment, rappelons que six villes figurent parmi les championnes canadiennes les plus attrayantes : Calgary, Waterloo, Ottawa, Vancouver, St.John’s

ANNIE LAFORTUNE annie.lafortune@eap.on.ca

«LeCanada, c’est ladiversité. Onvient tous d’ailleurs. Le succès, c’est l’entreprise qui a osé embaucher de nouveaux arrivants.» C’est en ces termes que s’est exprimée Lorraine Titley, femme d’affaires et consultante professionnelle à la Cité collégiale d’Ottawa auprès des nouveaux arrivants, lors de l’assemblée sur l’immigration économique qui se tenait à Casselman, le 30 janvier dernier. Près d’une centaine de personnes - gens d’affaires, nouveaux arrivants - s’étaient donné rendez-vous à ce forum d’information pour en connaître davantage sur les répercussions alarmantes de la perte de croissance de la population du Canada. Le maire de Casselman, Claude Levac, le maire de Hawkesbury et préfet des Comtés unis dePrescott et Russell, RenéBerthiaume, ainsi que des représentants aux langues officielles, dont Suzanne Bélanger-Fontaine et la représentante du député provincial de Glengarry-Prescott-Russell, Nathalie St- Denis, s’étaient déplacés afin de prendre le pouls de la situation. C’est le directeur du Centre des études municipales du Conference Board of Canada, Mario Lefebvre, qui a tiré la

Foire

Rockland Samedi, 9mars

Club de Golf Outaouais 301, Montée Outaouais

Photo Candice Vetter

Vars Octogone Clubmembers Bailey Sur- prenant, Gabrielle Beaudoin, treasurer Dominique Saint-Louis and president Denis Chauvin along with other mem- bers, organized events for the Vars Car- nival. Here they are about to start the Minute to Win It competition at École St-Guillaume on Sunday, February 3. They also organized and ran theVars Idol talent show on February 2, and produce many local events and fundraisers. They are a youth chapter of the Vars Optimist Club.

 gŏđŏ  

editionap.ca

ÉCOLES DE CHOIX CONSEIL DE CHOIX

10,000 trees to be planted

À PARTIR DU 24 JUIN 2013

“We have a three-year plan,” says Saucier, who has long been a champion of the trees in the township. “It looks promising, but I also want to ensure that we preserve the trees we have.” One of her biggest concerns is the loss of existing forest and mature trees, including those that would be removed if the lot owned by the Upper Canada District School Board near Russell Public School is rezoned for residential and the trees removed for housing. “While we are scrambling to find places to plant trees, here is an acre within the village that has mature trees of over 50 years,” said Saucier. It would make a great outdoor education area with a path, benches, and a serenity place for kids who are having meltdowns.” The Township will decide the rezoning request this week.

CANDICE VETTER candice.vetter@eap.on.ca

SERVICES DE GARDE DU CONSEIL DES ÉCOLES PUBLIQUES DE L’EST DE L’ONTARIO (CEPEO)

RUSSELL l A new subcommittee of the Russell Township Environmental Advisory Committee plans to plant 10,000 trees at the former sandpit on the Russell Township property near the municipal landfill. The new committee is seeking volunteers and members to help achieve this goal and will start planting work in the early spring. The trees will be seedlings, so not all will live to be mature trees, but it is a beginning. Councilor Eric Bazinet, and committee member Cindy Saucier, are both pleased with the plan and looking forward to getting the seedlings in the ground.

École élémentaire publique DE LA RIVIÈRE CASTOR

12 mois par année, sans interruption

Un programme pour 10 Bambins pour les enfants de 18 à 30 mois;

Un programme pour 16 pré- scolaires pour les enfants de 30 mois à 3 ans 8 mois;

Un camp d’été pour enfants de 4 à 12 ans

À partir du 27 août 2013, le camp d’été sera remplacé par:

Un programme de jour prolongé pour les enfants de la maternelle et du jardin;

Un programme parascolaire pour enfants de la 1 ère à la 6 ème année.

Photo Candice Vetter

Russell Township Councilor Eric Bazinet and Environmental Advisory Committee member Cindy Saucier explained the new township committee’s tree-planting plans to the public at the Living Locally Fair held in Russell recently.

Des services de garde de qualité à coûts concurrentiels qui favorisent le développement global de votre enfant.

Un service de La Cité collégiale

Êtes-vous intéressé(e) à une Deuxième carrière ? Si vous avez été mis à pied récemment, le programme Deuxième carrière pourrait vous convenir.

Are you interested in a

Pour de plus amples informations ou pour inscrire votre enfant, communiquez avec l’école De la Rivière Castor,

Second Career ?

100, rue Maheu, C.P. 1229, Embrun (Ontario) K0A 1W0 Téléphone : 613-443-2226 riviere-castor.cepeo.on.ca

If you have been recently laid-off, the Second Career program could suit you.

Exemples de formations disponibles :

Examples of eligible trainings:

t Camionneur AZ / DZ t Bureautique

t Truck driver AZ / DZ t General office work t Heavy equipment operator t Personal support worker

t Opérateur de machinerie lourde t Préposé aux services de soutien personnels Séance d’information : le 14 février 2013 à 9 h.

Information session: February 14 at 10:30 a.m.

 /PUSF%BNF &NCSVO0/t XXXFPMDDDB

613-742-8960 CEPEO.ON.CA

A service from La Cité collégiale

Success for Vars Carnival  gŏđŏ  

editionap.ca

Ottawa mayor Jim Watson is shown here with Vars Optimist Club president Charles Jenkerson, Vars Community As-

sociation president Jean Séguin and Bonhomme Carnaval. The photo was taken at the breakfast.

breakfasters. The previous evening the Vars Idol com- petition was held, organized by the teen Optimists, the Octogones, who also orga- nized the Minute to Win It games on Sun- day afternoon. Other Carnival activities included a school breakfast and a bean, hot dog and spa- ghetti supper on Friday, followed by music around the campfire, a puck toss, and toilet races that evening. On Saturday The Cow Guys entertained with their circus stunts, tricks, magic and comedy. There were arts and crafts for kids,

CANDICE VETTER candice.vetter@eap.on.ca

VARS l The Vars Winter Carnival weekend had activities for the whole family includ- ing a sausage and pancake breakfast held at École St-Guillaume on Sunday, Febru- ary 3. Ottawa mayor Jim Watson attended and was presented with pins by Charles Jenk- erson, Vars Optimist Club president. Bon- homme Carnaval was also on hand to greet

Photo Candice Vetter

a village tour on a horse-drawn wagon , and the idol competition in the evening. Opti- mist president Jenkerson said he was aston- ished by the talent in the Idol completion, which had 16 entries and about 30 partici- pants in total. Upcoming events in Vars include softball registration nights, with the first at the reg- ular Optimist Spaghetti Supper at St-Guil- laume school on March 1 5:30 to 7:00 p.m., and a Souper des sucres on April 5. For more information on activities in Vars www.vars.ca or http://cluboptimistevars. wordpress.com/. glissées dans l’article intitulé: Le sommet francophone cherche l’aide des comtés, publié dans le Carillon du 30 janvier ainsi que dans le Vision et le Reflet/The News du 31 janvier. L’article aurait dû être intitulé: Le Comité Le Noyau demande l’appui des CUPR. Le Comité Le Noyau demande un appui financier de 16 000 dollars aux municipalités des Comtés unis de Prescott et Russell (CUPR) afin d’appuyer diverses initiatives. Celles- ci visent principalement à assurer l’avenir et la vitalité de la communauté francophone de Prescott-Russell. En sollicitant cette somme, le Comité Le Noyau propose du même coup un partenariat avec les municipalités environnantes.Le Comité, qui regroupe notamment le Centre de services à l’emploi, est d’ailleurs l’instigateur de deux foires de l’emploi qui se tiendront les 2 et 9 mars prochain à Hawkesbury et Rockland respectivement. Ces foires d’emploi visent à remplir un des objectifs que s’est donné le Comité lors du Sommet de la francophonie tenue les 30 et 31 mai 2012. Les objectifs sont l’aménagement linguistique municipal, le service en français dans les commerces, l’immigration et l’employabilité, le collectif des associations francophones de Prescott et Russell et la force culturelle et touristique francophone. Le Comité Noyau, qui rassemble des représentants de divers organismes de la région, a été formé en 2011 à la suite de la Journée Dialogue tenue le 10 novembre 2011. Celle-ci était organisée par l’ACFO de Prescott-Russell. Erratum Des erreurs se sont

Sous la présidence d’honneur / Under the Honorary Presidency of Monsieur Claude Levac , maire de Casselman / Mayor of Casselman En présence de / In the presence of Monsieur Pierre Lemieux, député fédéral / MP (Glengarry-PrescoĴ-Russell) Mr. Grant Crack , Provincial MPP / député provincial (Glengarry-PrescoĴ-Russell) Monsieur René Berthiaume, président du conseil des Comtés Unis de PrescoĴ et Russell 2013 / Warden of the United Counties of PrescoĴ and Russell 2013 Ont le plaisir de vous inviter à votre gala-bénéfice qui marquera la clôture officielle de la Campagne de collecte de fonds 2012-2013 Would like to invite you to your gala closing the 2012-2013 Fundraising Campaign River Rock Inn Madame Louyse Côté, présidente, ainsi que le Conseil d’administration de Centraide / United Way PrescoĴ-Russell Ms Louyse Côté, Chairperson, and the members of the Board of Directors of Centraide / United Way PrescoĴ-Russell

2808, rue Chamberland St., Rockland, ON K4K 0B2 le vendredi 15 février 2013 / Friday, February 15th, 2013 Cocktail 18 h / 6 pm Billet / Ticket 150 $ Tenue de soirée (rouge et noir) / Black Tie Event (red & black) Spectacles — Menu création 5 services / Live entertainment — 5 Course Meal

PRIX DE RECONNAISSANCE —ACKNOWLEDGEMENT AWARDS CLUB DES BÂTISSEURS — PARTENAIRES FINANCIERS/BUILDERS CLUB — FINANCIAL PARTNERS CLUB DES DONATEURS — PARTENAIRES FIDÈLES / DONORS CLUB — LOYAL PARTNERS CLUB D’AS — D.A.S. EN ENTREPRISE / ACES CLUB — PAYROLL DEDUCTION PRIX JEUNES MÉRITANTS — Parrainés par les trois CHAMBRES DE COMMERCE de PRESCOTT-RUSSELL YOUNG ACHIEVERS’ AWARDS — Sponsored by the three C HAMBERS OF COMMERCE of PRESCOTT-RUSSELL

La chambre de commerce de Prescott-Russell inc. The Prescott-Russell Chamber of Commerce Inc.

Clarence - Rockland

Alfred

RIVIERA2000REALTY INC.

 gŏđŏ  

editionap.ca

Le carnaval à l’école

Ce voyage est une gracieuseté de La Coopérative Agricole d’Embrun. This trip is a courtesy of La Coopérative Agricole d’Embrun

Photo soumise

C’est dans le cadre du Carnaval d’Embrun que les élèves de l’École élémentaire catholique Embrun ont reçu la visite du bonhomme Carnaval et de Miko, la mascotte, lors du dîner spaghetti de l’école. Ida Drouin et les bénévoles ont grandement contribué au succès de cet événement.

St. Francis Xavier CATHOLIC HIGH SCHOOL Start your journey and take a step to becoming a Catholic graduate! Live your Catholic faith, and make ȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱȱŠȱ’쎛Ž—ŒŽȱ‘›˜ž‘ȱ¢˜ž›ȱ•˜ŒŠ•ȱ Catholic secondary school!

1565 Notre-Dame & 747 Notre-Dame Embrun, Ontario K0A 1W0

En faisant le plein d’essence (minimum 25 litres) remplissez le coupon. DATE DU TIRAGE: 1er mars 2013

WhyChoose St. Francis Xavier CHS? Ŗ*KIJCECFGOKEGZRGEVCVKQPUHQTCNNUVWFGPVUYJKEJNGCFUVQGZEGNNGPVRTQXKPEKCNTGUWNVU Ŗ(WNNTCPIGQHCVJNGVKEQRRQTVWPKVKGUCPFGZVTCEWTTKEWNCTCEVKXKVKGU Ŗ$GCWVKHWNECORWUYKVJOQFGTPUVCVGQHVJGCTVHCEKNKVKGUCPFNCDUUGVQPCETGUQH DGCWVKHWNN[NCPFUECRGFRTQRGTV[ Ŗ'ORJCUKUQPUGTXKEGEQOOWPKV[QWVTGCEJCPFVJGFGXGNQROGPVQH%CVJQNKEXCNWGU Ŗ5VTQPIUGPUGQHEQOOWPKV[YKVJTKEJVTCFKVKQPUCPFGZEGNNGPVUEJQQNURKTKV Ŗ5CHGPWTVWTKPINGCTPKPIGPXKTQPOGPVYKVJECTKPIVGCEJGTUCPFUWRRQTVUVCHH Ŗ'ZGORNCT[)WKFCPEGCPF5RGEKCN'FWECVKQPUWRRQTV Ŗ#YCTFYKPPKPICVJNGVKECPFOWUKERTQITCOU Ŗ8KDTCPVCTVUEQOOWPKV[ Ŗ'ZVGPUKXGKPVGITCVKQPQHVGEJPQNQI[KPVQUWDLGEVCTGCUYKVJCEEGUUVQQPNKPGNGCTPKPI Ŗ5RGEKCNKUV*KIJ5MKNNU/CLQT*QURKVCNKV[CPF6QWTKUO6TCPURQTVCVKQPCPF6GEJPQNQI[ *GCNVJCPF9GNNPGUU2TQITCOU

Get a coupon with fill up (minimum 25 litres DRAWDATE: March 1st 2013

810 Notre-Dame, CP 1410, Embrun, Ontario K0A 1W0 613 433-1417 / 800 566-9370 Aucun montant en argent ne sera remis / No amount of money will be reimbursed

InformationNight &OpenHouse _ Tuesday, Feb. 12, 2013, 7:oo p.m. _ 1235 Russell Rd., Hammond Inf r ti i t Tuesday, Feb. 12, 2013, 7:00 p.m. 1235 Russell Rd., Hammond

Home of the Falcons!

DANNYCONWAY PRINCIPAL | DANNYPALUMBO VICE-PRINCIPAL FOR MORE INFORMATION 613-487-2319

NEWOFFER FOR AIRMILES CARDHOLDERS

CHEVROLET’S NEW DEALS EVENT

0 % financing leasing ON SELECT MODELS

EARNUP TO 3 , 000 AIR MILES ® Reward Miles ¥ FIRST TIME EVER

+

2013 CRUZE LS

60 PURCHASE PRICE $ 16,395 *

MONTHLY. $0 SECURITY DEPOSIT. TAXES NOT INCLUDED. OFFERS INCLUDE FREIGHT, PDI & LEVIES. $ 174 0 % $0 DOWN PAYMENT. LEASE @

1 , 500 AIR MILES® Reward Miles ¥

EARN

• BEST-IN-CLASS SAFETY + WITH 10 AIRBAGS • REMOTE KEYLESS ENTRY • POWER WINDOWS • POWER DOOR LOCKS

FOR

MONTHS ▼

LTZSHOWN ††

2013 SPARK LS

CANADA’S LOWEST 2013 MSRP '

750 AIR MILES® Reward Miles ¥

OFFERS INCLUDE FREIGHT, PDI & LEVIES. PURCHASE PRICE $ 13,298 *

EARN

• 10 AIRBAGS • 15-IN. ALLOY WHEELS • TRACTION AND STABILITY CONTROL WITH ABS • POWER WINDOWS

2013 EQUINOX LS

LEASE

@ FOR 48 MONTHS ▼ $ 288 0.9 %

2 ,

000 AIR MILES® Reward Miles ¥

EARN

• BLUETOOTH® WITH STEERING WHEEL CONTROLS • POWER WINDOWS • POWER LOCKS WITH REMOTE KEYLESS ENTRY • AIR CONDITIONING • BEST-IN-CLASS REAR SEAT LEGROOM ♠

MONTHLY. $2,850 DOWN PAYMENT. $0 SECURITY DEPOSIT. TAXES NOT INCLUDED. OFFERS INCLUDE FREIGHT, PDI & LEVIES.

LTZSHOWN ††

2013 SILVERADO 1500 4X4

FINANCE 0 %

72

3 ,

000 AIR MILES® Reward Miles ¥

EARN

FOR

MONTHS ‡

DARE TO COMPARE: • SEGMENT EXCLUSIVE AUTOMATIC LOCKING REAR DIFFERENTIAL

$ 7 , 000

• BLUETOOTH® WITH STEERING WHEEL CONTROLS • 60,000 KM LONGER POWERTRAIN WARRANTY THAN FORD F-150 OR RAM • AUTOTRAC TM 4x4

CREDIT ♦

INTRODUCING THE 2013 TRAX IN SHOWROOMS NOW

OFFERS INCLUDE FREIGHT, PDI & LEVIES. STARTING FROM $ 20,188 **

FINANCE 0 %

FOR 48 MONTHS ‡

TO GUARANTEE OUR QUALITY, WE BACK IT 160,000-KM/5-YEAR POWERTRAIN WARRANTY Whichever comes first. See dealer for limited warranty details.

VEHICLE PRICING IS NOW EASIER TO UNDERSTAND BECAUSE ALL OUR PRICES INCLUDE FREIGHT, PDI AND MANDATORY GOVERNMENT LEVIES. Prices do not include applicable taxes and PPSA. Consumers may be required to pay up to $799 for Dealer fees.***

ONTARIOCHEVROLETDEALERS.COM

For the latest information, visit us at chevrolet.ca, drop by your local Chevrolet Dealer or call us at 1-800-GM-DRIVE. **Offer applies to the purchase of 2013 Chevrolet (Cruze LS G-BBP8/Spark LS G-BBP4/Equinox LS FWD G-BBQG/Silverado 1500 LS Ext. Cab 4WD G-BBQN). ▼ Based on a 60/48 month lease for 2013 Chevrolet (Cruze LS G-BBP8/ Equinox LS FWD G-BBQG). Annual kilometre limit of 20,000 km, $0.16 per excess kilometre. OAC by GM Financial. Monthly payments may vary depending on down payment/trade. A down payment or trade of $0/$2,850 and/or $0 security deposit is required. Total obligation is $10,439/$16,654. Option to purchase at lease end is $5,956/$12,006. Excess wear and tear and km charges not included. Other lease options available. ‡0% purchase financing offered by GMCL for 72/48 months on 2013 Chevrolet (Silverado 1500 LS Ext. Cab 4WD G-BBQN/Trax LS FWD 1SA). O.A.C by Ally Credit/TD Auto Finance Services/Scotiabank. Rates from other lenders will vary. Example: $10,000 at 0% APR, monthly payment is $138.89/$208.33 for 72/48 months. Cost of borrowing is $0, total obligation is $10,000. Down payment and/or trade may be required. Monthly/Bi-weekly payment and cost of borrowing will vary depending on amount borrowed and down payment/trade. ♦ $7,000 is a manufacturer to dealer delivery credit (tax exclusive) for 2013 Silverado 1500 Ext. & Crew Cab and is reflected in offers in this advertisement. Other cash credits available on most models. See dealer for details. */ ▼ /‡/ ♦ Freight & PDI ($1,550/$1,500/$1,550/$1,600), registration, air and tire levies and OMVIC fees included. Insurance, licence, PPSA, dealer fees and applicable taxes not included. Offers apply as indicated to 2013 new or demonstrator models of the vehicle equipped as described. Offers apply to qualified retail customers in the Ontario Chevrolet Dealer Marketing Association area only (including Outaouais). Dealers are free to set individual prices. Dealer order or trade may be required. Limited time offers which may not be combined with other offers. GMCL may modify, extend or terminate offers in whole or in part at any time without notice. Conditions and limitations apply. See dealer for details. ***Factory order or dealer trade may be required. +Based on WardsAuto.com 2012 Upper Small segment, excluding Hybrid and Diesel powertrains. Standard 10 airbags, ABS, traction control and StabiliTrak®. ∞Based on Spark LS and current information at time of print of 2013 model year vehicles sold in Canada. MSRP - Manufacturer’s Suggested Retail Price. Dealers are free to set individual prices. ©The Best Buy Seal is a registered trademark of Consumers Digest Communications, LLC, used under license. ®Bluetooth is a registered trademark of Bluetooth SIG Inc. ♠ Comparison based on 2012 Wards segmentation: Middle/Cross Utility Vehicle and latest competitive data available and based on the maximum legroom available. Excludes other GM brands. **Offer applies to the purchase of 2013 Chevrolet Trax LS FWD 1SA, MSRP with freight, PDI & levies. ††2013 Cruze LTZ, MSRP with freight, PDI & levies $28,139. 2013 Equinox LTZ, MSRP with freight, PDI & levies $37,699. Dealers are free to set individual prices. ¥Valid at participating GM dealerships in Canada only. Retail customers only. Offer ranges from 750 to 3,000 AIR MILES® reward miles, depending on model purchased. No cash value. Offer may not be combined with certain other AIR MILES promotions or offers. See your participating GM dealer for details. Offer expires February 28, 2013. Please allow 4–6 weeks after the Offer end date for reward miles to be deposited to your AIR MILES® Collector Account. GMCL may modify, extend or terminate this offer for any reason in whole or in part at any time without notice. Miles are issued by LoyaltyOne Inc. and are subject to the terms and conditions of the AIR MILES Reward Program. ®™Trademarks of AIR MILES International Trading B.V. Used under license by LoyaltyOne, Inc. and General Motors of Canada Limited.

Joyeuses Saint-Valentin

Daniel Piché Agent immobilier Cell. 613 913-0577 danpiche@rogers.com • www.danpiche.ca

Éric Fournier Agent immobilier

Fern Beauchamp Agent immobilier Direct 613 370 3376 fern@checkfern.ca • www.checkfern.ca

Stéphane St-Pierre Agent immobilier Direct 613 447-9201 steph11.stpierre@gmail.com

Yvan Fournier Agent immobilier

Direct 613 878-0015 yvan@yvanfournier.ca

Direct : 613 324-0019 eric@ericfournier.ca

EMBRUN

EMBRUN

RUSSELL

CONSTRUIT EN 2009 Quel bijoux! cette propriété n’attend que vous et votre famille. Grande cour arrière et sous-sol complètement fini! MLS 852215 LARGE REC. & GAMES ROOM Country livingat itsbest!Custombuiltbungalow with thehighestqualitystandardsona large lotwithno rearneighbours!Themainfloor features largebrightkitchenw/solidcherry cabinets,dining, living& family roomw/gleaming hardwoodfloorsandapropanefireplace.Large masterbedroomw/ensuite,&2othergoodsize bedrooms.The lower leveloffers large recreations, &games room.DON’TMISS IT! MLS848555 Cette maison a tout pour plaire à l’acheteur le plus difficile. Décorée d’un bout à l’autre par une professionnelle! MLS 855307 Belle grande m aison dans un quartier récent avec 3 grande ch. à coucher et 4 ch. de bains dont une 3 pièces dans la cha m bre des m aitres! MLS 852428 PORTES OUVERTES DIM. 10 FEV 2 4 P.M. 80 LAMADELEINE BLVD. BELLE GRANDE MAISON

399 900 $

325 900 $

$249,900

VISITE LIBRE  66 RUE LAPOINTE 24 PM LE 17 FEVRIER. Bungalow 2000 pi.ca. rénové avec garage attaché et détaché. terrain 65 x 116 pi., salle fa m iliale au rez de chaussée, propriétaire original. Nouvelle cuisine, fenêtres, toit et +. Pas de tapis. MLS 857187 VISITE LIBRE 142, MABEL 2 4 P.M. 10 FÉVRIER Superbe unité de coin sur terrain 30 x 200 pi. donnant sur un ravin. Planchers bois franc et céra m ique. CUSTOM BUILT HOME On a generous mature tree ravine lot with no rear neighbours,walk out basement, open concept luxury bungalow w many extra upgrades included, large master with access to large deck (12’X 43’)w/glass railing plus double car garage. Quality Home built by Oligo Properties Inc. MLS 855060 5 m in. de la sortie de Li m oges - Spacieu x 2 étages 2800 pi. ca. sur 7,8 acres boisés près de la forêt Larose. Planchers bois franc et céra m ique. MLS 854480 PRÈS DE LA FORÊT LAROSE ! SPECTACULAR 4 BDRM HOME 3 bath home located in a new sub-division of Brigil Homes in Limoges. Main floor offers gleaming hardwood& ceramic floors, gourmet kitchen with center island, formal dining room, & large sunfilled living room with gas fireplace. Stunning hardwood staircase to 2nd level offers 4 bedrooms including master with 4pc ensuite . Basement part finished with 1 bdrm.Too many features to list. A MUST SEE! MLS 855085 neighborhood!Nearbyschools,shopping& playground!Spaciousopenconceptmainfloor offershugehighqualitykitchenwithplentyof cabinetry,counterspace,center island,pantries &more!!Attacheddiningarea leads tosolarium! Relax in thenicesolariumw/vaultedceilingand fireplace!Privacybackyardw/manymature trees. MLS855296 SPACIOUS & BRIGHT Home w/ hardwood & ceramic floors throughout. Beautiful open concept kitchen/family roomw/cathedral ceilings and patio doors leading to a 16x16 deck and backyard oasis featuring inground pool! Kitchen offers lots of cabinets and counter space w/centre island, breakfast bar, pots & pans drawers. basement offers a huge rec.roomwith cozy fireplace awaiting your personal touch! MLS856891 GORGEOUS 2+2 BDRM HOME Gorgeous2+2bdrmhome indesirable

OPEN HOUSE

EMBRUN

LIMOGES

339 900 $

$254,900

OPEN HOUSE EVERY SATURDAY 2- 4 P.M. - 102-2 WARNER ST., RUSSELL

Beautiful and convenient new construction 2-bedroom condo, 1224 sq. ft as per construction plan, This open-concept living/dining room features hardwood & ceramic flooring, kitchen with lots of counter space, spacious master with walk-in closet, bathroom with acrylic 1 pc. bathtub,laundry room,corner balcony,elevator to all levels, indoor heated parking garage, In- floor radiant heat system. MLS 849657

CASSELMAN

CRYSLER

CASSELMAN

239 900 $

$305,900

449 900 $

EN EXCELLENTE CONDITION Plusieurs rénovations récentes. Terrain 75 x 125 pi. 3+1 chambres, Sous-sol bien fini. Air climatisé et chauffage au gaz naturel. MLS 850430

EMBRUN -FOREST PARK

CURRAN

CASSELMAN

439 900 $

SUPERB OPEN CONCEPT

219 900 $

289 900 $

Bungalow located in Curran. Hardwood, tile throughout m ain level. Great open concept full y finished base m ent. Double detached garage. Don’t m iss this one! MLS 855299 4BEDROOMS Large home located in the heart of Bourget. 4 large bedrooms, 2 bath, large kitchen,formal dinning room,attached garage. Great for a family or bussiness. Don’t miss this one! MLS 854201 BONNE OPPORTUNITÉ! Bonne opportunité pour une pre m ière m aison ou un investisse m ent! MLS 852775

LIMOGES

BOURGET

CASSELMAN - MLS 835834 279 900 $ MAISON CENTENNAIRE

429 900 $

$179,900

En campagne, prêt à déménager! Piscine creusée, vive la tranquilité!

EMBRUN

CASSELMAN

CRYSLER

369 900 $

156 900 $

BEAUTIFUL BUNGALOW! With appro x . 1,480 sq. ft., 3

$269,500

bedroo m s, 1 bathroo m with m ain floor laundr y . Municipal services and natural gas, choose y our own colors, brick, floor covering. Tarion warrant y . To be built. MLS 841664

CASSELMAN

EMBRUN

ST ISIDORE

359 900 $

BEAUTIFUL BUNGALOW!

BEAUTIFUL 2 STOREY

$269,500

139,500 $

Bungaloww/formal din rm, sunken lvg rm, master access to main bath rm, oak cupboards in kitchen, patio door onto deck, fully finished bsmt w/a 3pc bath rm, office & rec rmwith nat gas fireplace. central air cond, across from the bicycle path. & nature trails. MLS 854513

Make this one home by adding your touch to this beautiful 2 storey, 4 bedroom home in the heart of St-Isidore. Hardwood, laminate and tile throughout. Featuring his and hers closet in the master bedroom,whirlpool bath in main bath. Private fenced in yard. At this price, don’t miss this one! MLS 855961

Pour tous vos besoins de rénovations!

Gouttières en alu m iniu m Revête m ent en vin y le Soffit et bordure de toit Protège feuilles UNE GARANTIE À VIE SUR LA MAIN-D’OEUVRE AINSI QUE SUR LE MATÉRIEL

Alu m iniu m sea m less troughs Vin y l siding Soffit and facia Leaf relief

LIFETIME WARRANTY ON LABOR AND MATERIAL www.maizeeavestroughing.com • pmaize@gmail.com 613 488-3419 1 888 453-2553 Financement disponible • Financing available

Casselman ON • 613 764-2876 • www.lamarco.ca

Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Page 5 Page 6 Page 7 Page 8 Page 9 Page 10 Page 11 Page 12 Page 13 Page 14 Page 15 Page 16 Page 17 Page 18 Page 19 Page 20

Made with FlippingBook - professional solution for displaying marketing and sales documents online